+32 (0)471 420 755

©2019 Jungle

 
Zoeken

8 social media tips voor bedrijven

Bijgewerkt: 27 dec 2019

Veel bedrijven zien het nut van social media nog steeds niet in. Een bizarre stelling als je weet dat maar liefst 4,3 miljoen mensen in België elke dag inloggen om updates van vrienden, familie en bedrijven te zien. In deze blog help ik je op weg door de jungle van social media.

Social media tips voor bedrijven van Jungle

Social media heeft een volledig andere werking dan de ‘normale’ communicatiekanalen zoals een poster, affiche of brochure. Er moet met heel wat extra factoren rekening gehouden worden om de kans op het verliezen van fans te verkleinen. Daarom geeft Jungle je heel graag een lijstje met tips & tricks mee.


1) Kies de juiste social media kanalen voor je bedrijf

Het is de bedoeling dat je slimmer gaat werken, niet harder. Op welke kanalen zitten je klanten het meest? In het onderstaand overzicht begeleiden we je graag door de Jungle vol social media kanalen. 😉

Verschil in posts met hetzelfde thema

U kunt verschillende sociale media kanalen gebruiken om verschillende doelgroepen te bereken of om verschillende doelen te bereiken. Hanteer dus zeker niet de alles-of-niets aanpak.


Bv: Bedrijf X gebruikt Facebook voor klantenwerving, maar Instagram voor sociale handel.


Bekijk dit voorbeeld van Hangar K: Deze posts gaan over één en hetzelfde thema, maar de inhoud richt zich op een volledig ander doelpubliek. Op Facebook toont men aan hoe gezellig het was, op LinkedIn legt men de nadruk op de zakelijke kant van het event. #happypitchmas dus!



2) Blijf bondig en werk met foto’s


Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Zo ook in het social media landschap waar alles zeer snel en vluchtig gaat. Mensen hebben dikwijls niet veel tijd/zin om lange teksten te lezen, hou het daarom dus kort. Plaats bij de update dan nog eens een afbeelding en het aantal likes/retweets/… zal een pak hoger liggen dan zonder.


3) Praat niet enkel over jezelf


Je bedrijf en je producten/diensten zijn top. En dat mag je ook zeggen. Maar overdrijf hier niet in. Elke dag een update met een product in de kijker of elke dag zeggen dat jullie de beste zijn, daar zul je ook niet mee scoren. Probeer hier een evenwicht in te vinden. Er mogen wel eens promoties gedeeld worden maar probeer ook regelmatig andere dingen te posten. Denk aan nieuws uit je sector, trends en updates op de actualiteit enz.


4) Ga interactie met mensen aan


De bedoeling van social media is om interactie aan te gaan. Op jouw sociale media kanalen zullen mensen reageren op updates. In plaats van communicatie in één richting, is er hier communicatie in twee richtingen.

Krijg je een reactie binnen, wees dan dankbaar en reageer daar ook op als dit gepast is. Verwijder geen reacties (tenzij er leugens in staan) ook als dit negatieve reacties zijn. In dat geval vraag je best verder naar het probleem en los je dit op via een privébericht/mail/telefoon.


5) Bouw relaties op!


Het unieke voordeel van sociale media-marketing voor kleine bedrijven is dat u hiermee rechtstreeks met klanten en volgers kunt praten. U kunt in de loop van de tijd relaties opbouwen in plaats van vooraf om een ​​verkoop te vragen.


6) Maak er iets persoonlijks van


Geef toegevoegde waarde aan je social media accounts door er iets persoonlijks van te maken. Mensen zien graag foto’s waar ook échte mensen op staan waardoor het bedrijf een gezicht krijgt. Een blik achter de schermen bouwt vertrouwen in het bedrijf op en is voor velen iets leuks om te zien.


Neem jezelf ook niet altijd té serieus, er mag ook eens gelachen worden. Bijvoorbeeld een foto van een collega dat iets grappig heeft geschreven op een post-it voor een andere collega, mag zeker eens gedeeld worden.


7) Experimenteer met de uren/dagen van updates


Een veel terugkerende vraag is: wanneer plaats ik best mijn updates? En dat is een vraag waar niemand op zal kunnen antwoorden. Er zijn statistieken die over het algemeen een het grootste bereik haalt maar mijn advies is dat je best begint met een nulmeting en post per post gaat vergelijken. Jouw doelpubliek is misschien op andere uren online dan de meesten. Test dus met de dagen en uren om updates te plaatsen. Voor de meeste social media kanalen heb je trouwens de mogelijkheid om updates in te plannen.

Deze mogelijkheid is bij Facebook ingebouwd en voor Twitter/ LinkedIn/… bestaan er tools die dit voor jou doen. Denk daarbij aan Buffer, Hootsuite (gratis) of voor als er budget voor is Engagor.


8) Werk met een content kalender


Deze tip zal het jezelf gemakkelijker maken. Als je wekelijks één, twee of meerdere updates per week wilt plaatsen, kan het soms moeilijk zijn om op één dag een idee voor een update te vinden. Met een content kalender kan je dit allemaal beter plannen. In je content kalender zet je ook de geplande blogberichten, nieuwsbrieven etc. waardoor alles samen komt in één document. Op die manier ga je niet als een gek gaan posten en heb je dus een duidelijk doel voor ogen.


Extra tip: Probeer te beginnen met de 80-20-regel. Gebruik 80% van uw inhoud om uw publiek te informeren, op te leiden of te vermaken. Gebruik de andere 20% om uw merk te promoten of uw producten te verkopen.


Ik geef je graag ook wat kalender inspiratie mee:

8. Gebruik het juiste gereedschap


Het geheim van het effectief gebruiken van sociale media is om te profiteren van tools die veel van het werk automatiseren of vereenvoudigen. Er zijn veel tools om uw productiviteit te verhogen. Dat betekent dat u sociale media voor bedrijven kunt gaan gebruiken zonder een volledig sociaal mediateam te hebben.

Hier zijn enkele van onze favorieten:


Betrokkenheidsmanagement

Blijf betrokken met je publiek. Om een wirwar en chaos aan allerlei accounts en wachtwoorden te vermijden zijn er tools die al deze kanalen naar één dashboard centraliseren. Bv. Hootsuite, Buffer, Ifthisthenthat,...


Analytics

Door al die informatie op één plek te krijgen, kunt u een beter beeld krijgen van uw inspanningen. Eens je goed op weg bent met de social media management tools, kan je je abonnement upgraden en dus inzicht krijgen in de analytische gegevens.


Graphics

Als je niet zo snel en handig bent in het maken van opvallende afbeeldingen voor je berichten, bestaan er hulpmiddelen zoals VSCO , Piktochart en Canva die je op een gebruiksvriendelijke manier kunnen helpen. Binnenkort komt er ook een blogpost over het bewerken van goeie Instagramfoto's. Hou deze blogberichten dus zeker in de gaten.


Inhoudsbeheer

Het kan een hele opgave zijn om elke dag nieuwe content te bedenken om te delen. Inhoudsbeheer is de kunst van het delen van kwaliteitsvolle berichten van anderen .Het kan een geweldige manier zijn om waarde te bieden voor je volgers en ze betrokken te houden. Tools zoals BuzzSumo en Pocket kunnen u helpen bij het vinden en organiseren van inhoud om te delen.


Uiteraard zijn er nog heel wat andere factoren waar je rekening mee moet houden om je sociale media kanalen te boosten, maar met deze tips kom je toch al goed op weg.

Wil jij ook meer uit social media en online marketing in het algemeen halen? Contacteer mij en ik help je graag!



Volgend blogbericht: het bewerken van Instagram-foto’s